انبار

انبار به عنوان حلقه ارتباطی بین تولید، توزیع و مصرف و همچنین ارتباط بین زنجیره خرید و فروش مواد و کالا و خدمات محسوب می‌شود. بخش بزرگی از دارایی‌های سازمان‌ها در موجودی‌های انبار آنها انباشته شده است، اهمیت انبار و انبارداری، به عنوان محل تجمع سرمایه هر سازمان بیش از پیش نمود پیدا می‌کند، موجودی کالاهای انبار باید در محل‌های امن و به صورت منظم نگهداری شود و به نحوی باشد که دسترسی به آن در مواقع لزوم به آسانی امکان پذیر باشد. نکته‌ای که در بحث انبار بسیار حائز اهمیت است تمایز بین انبارهای مختلف در یک سازمان است و نمی‌توان انبار مواد اولیه و محصول را در یک جا قرار داد و هر دو را به یک شیوه اداره کرد. انبار مواد اولیه قلب تپنده یک شرکت تولیدی است و هیچ سازمانی نمی‌تواند بدون داشتن یک روش مناسب و اجرایی در جهت برآوردن نیازهای بخش‌های مختلف به اهداف خود برسد. از این رو امروزه سازمان‌های موفق روش‌های نوین و عملی مناسبی را در انبار و تأمین نیازهای بخش‌های مختلف مخصوصاً خط تولید که ارتباطی مستقیم با واحد انبار مواد اولیه دارد اجرا می‌کنند و این روش‌ها را با علم روز جهان، به روز می‌کنند. البته نباید اهمیت انبار محصول را نیز نادیده گرفت زیرا همانگونه که نقش انبار مواد اولیه مهم و اساسی است انبار محصول نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر سازمانی هرچه قدر هم پیشرفته و به روز باشد و تمامی مراحل تولید یا مونتاژ به خوبی پیش رود اگر در قسمت انبار محصول خود دارای برنامه مناسبی نظیر نبود یک چیدمان مناسب و منظم و نداشتن موجودی از محصولات باشد به‌طور یقین با مشکلات اساسی مواجه می‌گردد و حتی ممکن است که یک محصول تولیدی قبل از اینکه به دست مشتری برسد به علت‌های مختلف در داخل انبار محصول آسیب ببیند.

فرایندهای اصلی در انبار داری

  1. 1.پذیرش کالا
  2. 2.جاگذاری و جابجایی کالا
  3. 3.انتخاب و گردآوری کالا برای خروج
  4. 4.بسته‌بندی و تحویل کالا

فرایندهای پشتیبان

    • 1.کنترل کیفیت
    • 2.خدمات مشتریان
    • 3.خدمات ارزش افزوده
    • 4.مدیریت انبار

 

سیستم سیموت علاوه بر تسهیل در فرآیند های اصلی و فرآیند های پشتیبان، قادر به اتوماسیون کردن فرایند های زیر میباشد:

  •  
  • 1.درخواست خرید کالا
  • 2.امکان لیبل گذاری وردیابی مواد اولیه در زمان ورود به انبار
  • 3.امکان ردیابی محصولات نیم ساخته در حین تولید در انبار های خط
  • 4.امکان رد یابی محصول نهایی در انبار
  • 5.ارسال حواله ی خودکار به صورت آنلاین
  • 6.امکان رزرو مواد اولیه ومحصول نیم ساخته برای تولید های آتی
  • 7.امکان ثبت سفارش خودکار با تعریف میزان حداقل موجودی، برای نقطه ی سفارش.

به طور کلی سیموت هزینه های انبار داری را با ثبت نوع و مقدار مواد مورد نیاز در هرتولید و حداقل و حداکثر موجودی هر یک از اقلام و همچنین نقطه سفارش مواد که به طور مستمر مورد توجه انباردار قرار می گیردکاهش می دهد، تا بتواند کارایی و سود شرکت را بالا ببرد واز دریافت مواد و اقلام، نگهداری صحیح و تحویل به موقع آن‌ها به مصرف‌کننده با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های سازمان به نحوی که با اعمال کنترل دقیق از میزان موجودی کالا انبار و مقدار مصرف آن و نیز از انباشته شدن بیش از حد موجودی‌ها جلوگیری می کند.

  •  

 

 

صدور فاکتور فروش

با ثبت فاكتور فروش در سيستم سيموت، سيستم به طور اتوماتيك سند مي‌زند و تمام منابع و نيروي انساني و مواد اوليه به كار برده شده در محصولي كه مي‌خواهد به فروش برسد را در قالب گزارشي به مسئول بازرگاني ارائه مي‌دهد.

ثبت فاکتور خرید

در هنگام خريد براي شركت، مسئول بازرگاني وظيفه ثبت فاكتور خريد در سيستم را دارد كه سيستم به طور اتوماتيك سند خودكار صادر مي‌كند. هم‌چنين ليبلي را براي انباردار صادر مي‌كند كه اطلاعات كلي كالا در آن ثبت شده است.

ارتباط با انبار

درخواست از تولید

برنامه ريزي توليد پس از زمان‌بندي دستورات، درخواست كالاهاي مورد نياز توليد را ارسال مي‌كند.

خرید و فروش

هنگامي كه كالايي براي كارخانه خريداري مي‌شودو محصولي كه توليد شد به مرحله ي فروش مي‌رسد، مسئول بازرگاني با ثبت فاكتور خريد يا فاكتور فروش در سيستم سيموت مي‌تواند سند خوردن خودكار فروش و خريد را مشاهده كند.

ارتباط با سامانه فروش

پس از آن كه محصولي در كارخانه توليد شد، انباردار ملزم به انبارش آن در كارخانه مي‌باشد تا به مرحله ي فروش برسد كه در اين صورت نرم افزار سيموت قابليتي دارد كه انبار مي‌تواند با يك كليك آن را به بخش فروش انتقال دهد يا انباري به نام انبار واسط براي آن تعبيه نمود تا عمل انبارش در آن صورت بگيرد و در هنگام فروش، مسئول واحد فروش مطابق با موجودي‌هاي آن اقدام به فروش نمايد.

حواله های خودکار

با صدور درخواست كالا از هر بخش كارخانه به طور اتوماتيك اعلان براي انباردار مي‌رود كه ملزم به تاييد يا رد آن مي‌باشد، بنابراين مي‌تواند آن را تاييد كند و به واحد درخواست داده شده ارسال كند و يا آن درخواست را به هر دليلي كه انتقال براي انباردار مقدور نيست، رد نمايد. با تعيين مجوزهاي مربوطه به حواله هاي خودكار مي‌توان تاييد يا رد هركدام از آن هارا به دلخواه خود، اتوماتيك كرد.
جولای / 20 / 2020 264