هوش تجاری

به طور کلی هوش تجاری مجموعه اي از ابزارها، روش ها و رويكردها، فرايندهايي است، که به بهبود تصميم گيري در سازمان و افزايش كيفيت تصميم‌ها كمك مي‌كند. سیستم با تسهيل فرايند تبديل داده‌هاي پراكنده و انبوه به اطلاعات معنادار و دانش تصميم ساز، به بهبود دانش سازمانی از طریق موارد ذیل كمك مي‌كند:

  1. يكپارچه سازي زيرساخت‌ها (Integration)
  2. قابليت‌ ارائه اطلاعات درست (Information Delivery)
  3. قابليت‌هاي تجزيه و تحليل (Anslysis)

هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟

“هوش تجاری” یکی از به روزترین و در عین حال یکی از پرکاربردترین مفاهیم کسب و کار در عصرماست. هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل سریع داده هاست. در نهایت این فرآیند به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده‌های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی کاربردی می‌دهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده‌ها به صورت‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‌های خام را در قالب‌های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.

در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک تصمی گیرنده کمک می‌کند، بفهمید که چه عوامل موفقیت و شکست خود را شناسایی کنید. در راستای این هدف است که شما می توانید بفهمید چه عواملی سود بیشتری برای شما رقم می‌زنند و چه عواملی برای شما ضرربه همراه دارند.

5 فایدۀ مهم هوش تجاری برای کسب و کار شما

1- می‌توانید گزارشات سریع تهیه کنید

هر شرکت دارای بخش‌ها و دپارتمان‌های متفاوتی است. اطلاعات بخش‌های مختلف با فرمت‌های متفاوت پخش شده‌اند. بیشتر تلاش‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات به شکل مرتب و تبدیل آن به فرمتی است که بتوان آنها را تحلیل و بررسی کرد، انجام می شود. با استفاده از ابزارهای هوش تجاری در کمترین زمان ممکن می‌توانید یک گزارش کامل و خوانا از هرکدام از بخش‌های شرکت داشته باشید. به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار، این برای شما کاملا حیاتی است که بدانید که دیتاهای شرکت شما به شما چه می‌گویند. این مخصوص به زمانی است فوق‌العاده کاربرد دارد که شرکت شما بخش‌های مختلف دارد و اطالاعات بخش‌های مختلف چندان به هم مرتبط نیستند و شما برای تصمیم‌گیری به این اطلاعات نیاز دارید.

2- به شما این امکان را میدهد که سریع و هوشمندانه تصمیم بگیرید

هوش تجاری با اطلاعات به روزی که در اختیار مدیران قرار می‌دهد کمک می‌کند که وضعیت مالی شرکت به سمت مثبت حرکت کند و تصمیمات درست گرفته شود. هدف نهایی  BI این است که اطلاعات شرکت شما را به یک تجزیه تحلیل ساختارمند تبدیل کند. به بیانی دیگر هوش تجاری می‌تواند به تصمیمات استراتژیک و سریع شرکت کمک کند.

3-بهره وری شرکت را افزایش می دهد

هوش تجاری این قابلیت را دارد که راهکارهای نادرست و وضع کنونی شرکت را به دقت مشخص کند و در ادامه مشخص کند که ،اولویت‌های شرکت چیست و روزانه چه کارهایی باید انجام شود و اولویت کاری هرکس چیست، در حقیقت نقاط ضعف سازمان را مشخص می کند،و میتواند تشخیص دهد کدام بخش‌ها باید پیشرفت کنند و به امکانات جدیدتری مجهز شوند.

4- سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه

هر شرکت یک سیستم است که تمام بخش‌های آن به نوعی با هم مرتبط هستند و نمی‌شود که باید برای هر بخش آن یک استراتژی جداگانه ریخت و به بقیۀ بخش‌ها کاری نداشت. تمام تلاش هوش تجاری این است که اطلاعاتی ارائه دهد که اگر چه برای هر بخش به طور جداگانه موجود است، اما بتواند یک کلیتی به ما بدهد که بر مبنای آن تصمیم‌گیری کرد، استراتزی چید و برنامه عملی ریخت.

دقیقا به همین دلیل است که BI می‌تواند به روشنی به شما کمک کند که کمپین‌های خود را برنامه‌ریزی کنید و هر چیزی را که لازم است پیش از آنکه واقعا دیر شود تغییر دهید، تا در کمترین زمان ممکن سرمایه شما را به شما بازگردد.

5- کاهش هزینه‌های نیروی انسانی

با رشد و پیشرفت جهان امروز ما، مهم‌ترین نیازی که جهان کسب و کار از هر زمان دیگری بیشتر به آن نیاز دارد، نیاز به تجزیه تحلیل داده‌ها و اطلاعات است. از طرف دیگر خود این داده‌ها روز به روز پیچیده‌تر و چند بعدی‌تر می‌شوند، چراکه شرکت‌ها و کسب و کارها مدام در حرکت به سوی گسترده‌شدن حرکت می‌کنند. پس به موازات این حرکت نیاز به نیروهای انسانی متخصص برای تحلیل داده‌ها و تهیه گزارشات هم از هر زمان دیگری بیشتر می‌شود. اگر بخواهید از روش‌های سنتی استفاده کنید باید تعداد زیادی نیرو استخدام کنید، مدام گزارش بخواهید و مدام کسی باشد که این گزارشات را چک کند، اما یک متخصص هوش تجاری تمام اینکارها را انجام می‌دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن گزارشات مورد نیاز شما را تهیه می‌کند. به عبارتی دیگر در وقت، زمان و هزینۀ شما به شدت صرفه‌جویی می‌کند.

هوشمندی تجاری همراه

این قابلیت همانطور که از عنوانش مشخص است، این امکان را به افراد سازمان می‌دهد تا از طريق گوشي موبايل، تبلت و ... در هر كجا و در هر زمان که بخواهند به محتواهاي مورد نظر خود را در دسترسی داسته باشند.

گزارش سازی و گزارش گیری

بسیاری افراد نوشتن گزارش کار اداری را کاری وقت گیر، بیهوده، سخت و همراه با صرف انرژی زیادی می‌دانند و فکر می‌کنند حجم کارها و فعالیت‌های روزانه آنقدر بالاست که زمانی برای نوشتن گزارش باقی نمی‌ماند و از ثبت آن سر باز می‌زنند. عده ای از کارمندان میانی هم هستند که گزارش کار اداری می‌نویسند؛ اما گزارش آن ها به دلیل عدم رعایت برخی اصول و قواعد، چنگی به دل نمی‌زند و چندان کاربردی و مثمر ثمر نمی‌باشدو براي سازمان‌دهي و معنا دار كردن داده‌ها از گزارش استفاده مي شود. نرم افزار سيموت داراي ابزار قدرتمند براي ساخت اين گزارشات است.

گزارش هاي لحظه ای

پرسشي است كه به منظور خاص و به محض نياز به اطلاعات آن را تايپ كرده و نتيجه را مشاهده مي‌كنيد. با اين ابزارها كاربران مي توانند تحليل هاي موردي يا Ad hoc را روي اطلاعات انجام دهند. با همين قابليت است كه مديران سازمان مي توانند بدون داشتن تخصص خاص در زمينه IT گزارش هاي مورد نياز خود را بسازند و پاسخ هاي سوالات را از درون داده ها بيرون بكشند.

میزکار مدیریتی

با توجه به محدوديت زماني مديران، داشبورد مديريتي ابزاري بسيار قدرتمند است كه كليدي ترين و كاربردي ترين و در عين حال به روزترين اطلاعاتي كه لازم است مديريت براي نظارت بر كل مجموعه بداند تا از ميزان موفقيت كسب و كار خود و عملكرد سازمان و كاركنانش آگاه شود را به صورت تصويري و گرافيكي به او ارائه مي دهد. با توجه به نماي كلي كه داشبورد مديريتي در اختيار مي گذارد، مديران مي توانند با بررسي اين نما كه شامل مهم ترين اطلاعات لازم جهت دستيابي به اهداف سازمان است، سازمان خود را در جهت درست رهبري كرده و امنيت سازمان را در برابر مسائل مختلف حفظ كند.

تحلیل و نفوذ به عمق داده ها

مديران با اين قابليت مي‌توانند در محيطي ساده ويژگي‌هاي ظاهري نمودارها و گزارش‌های ارسال شده برایشان را برای رسیدن به مقصود مورد نظر خود تغییر بدهند. این قابلیت همان تصویرسازی تعاملی است که امکان تحلیل سریع و نفوذ به عمق داده‌ها را به مديران مي‌دهد.

تحلیل تعبیه شده پیشرفته

این قابلیت به ما این اجازه را می‌دهد كه اطلاعات را بصورت كامل و پيشرفته تحليل كنيم. اين تحليل ها با هدف كسب بينش و پيش‌بيني عملكرد كسب و كار در آينده و دستيابي به درك از داده های متمركز است كه موجب مي‌شود بهترين تصميم گيري‌‌ها را داشته باشيم.

پردازش تحلیل داده ها آنلاین

در واقع OLAP خلاصه شده Online Analytical Processing است. اين سيستم مي‌تواند به صورت آنلاين بر روي داده‌هاي چند بعدي عمليات تحليل انجام دهد. مهم ترين كاربرد OLAP در ساخت گزارشات داشبورد مديريتي است.
مارس / 06 / 2021 176