حسابداری و خزانه

سیستم حسابداری

یکی از مواردی که بررسی آن هر سازمانی را برای آینده ای موفق تر یاری می کند، بررسی انواع هزینه های تولید است.از این رو می توان هزینه های هر شرکتی را به دودسته ی کلی تقسیم کرد:

1)هزینه های مستقیم 2)هزینه های غیر مستقیم

بررسی دقیق هزینه های مستقیم و غیر مستقیم یکی از وظایف اصلی مدیر تولید است که در جهت کاهش هزینه های تولید انجام می شود. دستمزد اپراتورهای ماشین آلات، دستمزد کارگران در خط تولید، دستمزد دیگر کارگران در بخش مواد اولیه و… را می توان جزء هزینه های مستقیم دانست و اما دستمزد مدیران خط تولید و سرپرستان خط تولید و… تحت عنوان هزینه های غیر مستقیم و سربار قرار می گیرد و هزینه‌های اجاره ساختمان، بیمه تعمیرات و نگهداری، قبوض آب و برق، استهلاک ماشین‌آلات، دفع مواد زائد، کنترل کیفیت و بسیاری موارد دیگر در دسته‌بندی هزینه‌های سرباردر هر کارخانه قرار می گیرد.

و به صورت جزِیی تر هزینه های تولید را میتوان به گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

  • 1.هزینه‌های مواد اولیه
  • 2.هزینه‌های ساخت (Construction Costs)
  • 3. هزینه‌های تجاری
  • 4. هزینه‌های مستقیم
  • 5. هزینه‌های غیرمستقیم یا سربار ساخت

ERP سیموت با بهره بردن از جدیدترین متد های روز دنیا قادر به محاسبه دقیق هزینه ها و سربار است که با استفاده از آن میتوان بهای دقیق تمام شده محصول را محاسبه کرد.

حسابداری شرکت های تولیدی:

زمانی ما می توانیم ادعا کنیم که نحوه ی حسابداری شرکت های تولیدی مفید است، که در آن سیستم قادر باشد اهداف مختلف سازمان را پوشش دهد. بتوان از آن در راستای اهداف خود هم چون اهداف زیر بهره برد :

  • تعیین دقیق بهای تمام شده به تفکیک محصول.
  • تسهیم هزینه های جاری.
  • تعیین میزان سود وزیان هر محصول.
  • تعیین میزان کارایی پرسنل و شناسایی نقطه های بحرانی در سازمان در جهت تعدیل و یا جذب و جایگزینی آن ها.
  • تعیین میزان کارایی ماشین آلات، برآورد هزینه های ماشین آلات و کمک به تصمیم گیری درمورد ترمیم و یا تغییر آن.
  • شناسایی و گزارش گیری از هزینه های جاری و غیر جاری.
  •  
بهای تمام شده ی هر محصول نیازمند ارزیابی دقیقی از تخصیص منابع، عملکرد مالی،تسهیم درست هزینه ها، تعیین قیمت کالاهای مصرفی و خدمات یک مجموعه در راستای تولید است.بررسی بهای تمام شده در شرکت های تولیدی حفظ منافع سازمان در جهت جذب مشتریان بیشتر و کسب سهم بیشتر در بازار رقابت نقش به سزایی دارد. از این رو محاسبه بهای تمام شده نقش عمده ای در سیاست های کلان مدیریتی سازمان ایفا می کند.از آنجا که هسته ی هر سازمان  و منابع مصرفی در هر سازمانی در بخش تولید آن قرار دارد، سیستم یکپارچه ی سیموت با تکیه بر دانش کامل خود از بخش تخصیص دهی دقیق منابع در برنامه ی تولید، اعم ازمحاسبه ی خوکار عملکرد هر پرسنل در هر تولید، محاسبه ی خوکار میزان دقیق کالای مصرفی و ضایعات ،محاسبه ی زمان تولید، میزان استفاده وماشین آلات و تسهیم هزینه های سربار، قادر به محاسبه ی دقیق بهای تمام شده برای هر محصول است.
 
 

سیستم خزانه داری

کنترل و نگهداری کلیه اطلاعات چکها و اسناد دریافتی از مشتریان و وجوه نقد و بانک از اهمیت فوق العاده ای برای شرکتها برخوردار است از آنجائیکه آخرین مرحله و غایت فعالیتهای اقتصادی دریافت بهای کالا و خدمات است وجود یک سیستم که بتواند اطلاعات اسناد را نگهداری کند ضرورت می یابد از سوی دیگر ضرورت پاسخگویی به سهامداران و شرکاء نیز به اهمیت وجود سیستم خزانه تاکید دارد. در گذشته سازمان ها و بنگاههای اقتصادی کوچک بودند. بنابراین این بخش نیز چندان برجسته نبود. امروزه به جهت گستردگی سازمانها و فاصله میان مدیریت و مالکیت موجب شده است پیچیدگی های خاصی نیز در جریان عملیات جاری پیش آید که بجز برخورداری از سیستم های قوی کسی از عهده آن برنخواهد آمد .سیستم خزانه داری و کنترل نقدینگی (چک/صندوق)سیموت با تخصیص صندوق برای افراد تعریف شده در سازمان، امکانات زیر را به صورت آنلاین در تلفن همراه ویا تبلت فراهم میسازد: مدیریت اسناد دریافتنی و پرداختنی(چکها و اوراق بهادار). ایجاد، اصلاح و حذف چک‌های مورد نظر. تغییر وضعیت اسناد دریافتنی بین حالت‌های وصول نشده، وصول شده، برگشتی، واگذار شده یا نقد شده. امکان تغییر وضعیت اسناد پرداختنی بین حالت‌های پاس نشده،  پاس شده یا عودت یافته. نمایش اقلام باز اسناد دریافتنی ( وصول نشده، در جریان وصول، برگشتی ) و اقلام باز اسناد پرداختنی ( پاس نشده ). امکان ثبت و نمایش آرتیکل‌های مالی وابسته به عملیات مختلف انجام شده روی هر چک. نمایش اسناد دریافتنی/ پرداختنی برحسب وضعیت‌های مختلف. امکان نقد کردن مستقیم چک و واریز آن به صندوق. نمایش چک‌هایی که موعد پرداخت آنها فرا رسیده. نمایش چکهای با سررسید روز در آغاز کار برنامه. امکان راس‌گیری مجموعه‌ای از چک‌ها برای تاریخ‌های مختلف.

امکان تعریف دسته چک برای چکهای پرداختنی.
 
 

انجام کلیه عملیات مالی از قبیل صدور سند، ایجاد، اصلاح و حذف آرتیکل‌های‌ وابسته به صورت خودکار و وصول چک در بانک‌های معرفی شده به سیستم. وجود امکانات قدرتمند برای جستجو و فیلترینگ و مرتب کردن چک‌ها و گرفتن گزارش‌های  متنوع برحسب شماره، تاریخ، مبلغ، پرداخت کننده، دریافت کننده و …. دریافت و پرداخت به صورت ترکیبی از نقد و چک ( به تعداد دلخواه ). امکان نگهداری به روز اطلاعات صندوق‌ها و بانک‌ها (شامل موجودی نقدی و اوراق بهادار ). انجام خودکار عملیات مالی مربوط به هر یک از دریافت‌ها و پرداخت‌ها . ارائه گزارش صورت مغایرت بانکی و اختلافات بین صورتحساب بانکی و دفتر حساب بانک. ارائه گزارش ریز دریافت‌ها و پرداخت‌ها به طرف حساب مشخص در فاصله زمانی دلخواه. گزارش موازنه منابع و مصارف برای تخمین موجودی هر بانک در زمان آینده و گزارش دفتر بانک. گزارش موجودی صندوق در تاریخ معین به تفکیک نقد و چک. مشاهده آرتیکل‌های مالی وابسته به هر سند دریافت یا پرداخت. امکان دریافت اسناد پرداختنی عودت یافته

 
 
 
 

خزانه داری

در تعريف لغوي به مكاني گفته مي‌شود كه وجوه نقد و اموال در آن مكان نگهداري مي‌شوند و در حقيقت محل جمع‌آوري و تمركز وجوه نقد و همچنين دريافت و پرداخت‌هاي سازمان‌هاي مربوطه مي‌باشد. اصطلاحات مربوط به خزانه داري: 1) واگذاري به غير: در صورتي كه اسناد دريافتني به شخص ديگر واگذار شود.(خرج چك) 2) واگذاري به بانك: در صورتي كه برگ چك به بانك تحويل داده شود تا پس از وصول مبلغ را به حسابي واريز نمايد.(كسر) 3) واخواست: اگر سندي را به بانك يا غير واگذار شده است را پس بگيرند اصطلاحا واخواست گفته مي‌شود. 4) استرداد:‌ اگر سند را به صادر كننده يا پرداخت كننده عودت دهند استرداد مي گويند. 5) برگشت: سندي كه به هر دليلي در تاريخ سررسيد قابل وصول نمي‌باشد.

گزارشات

مهم ترین وظایف حسابداران تهیه و ارائه گزارشات مالی است و تمام عملیات‌های مالی در یک دوره مالی اتفاق می‌افتد در اسناد حسابداری و سپس در دفاتر قانونی نگهداری و ثبت می‌شود. گزارشات مالي به 5 دسته تقسيم مي‌شوند: 1) صورن سود وزيان 2) صورت تغييرات ماهانه 3) ترازنامه 4) صورت جريان وجوه نقد 5) صورت سود و زيان جامع

حقوق و دستمزد

رسیدگی به حقوق و دستمزد معمولا شامل فرستادن فیش پرداخت حقوق به کارمندان است. یک لیست حقوقی، فهرستی از کارکنان یک شرکت با بنگاه اقتصادی می‌باشد، اما این اصطلاح عموما اشاره به مجموع مقدار پولی که یک شرکت به کارکنانش می‌پردازد، دارد.

بودجه ریزی

بودجه ريزي در هر سازمان شامل محاسبه درآمد سالانه و محاسبه هزينه‌هاي سالانه، پيش بيني درآمد در سال آينده و ميزان حقوق و دستمزد و هزينه‌هاي توليد و انبارداري و ... مي‌باشد. سيستم سيموت برنامه ريزي عملياتي و پيشنهادي بودجه ريزي بر اساس دانش‌هاي دريافتي از سال‌هاي قبل ارائه مي‌دهد. بر اساس گزارش‌هاي دريافتي از سيموت مي‌توان محصولات سود ده را شناسايي و بر روي توليد و بسط آن‌ها تمركز نمود و در راستاي حذف محصولات زيان ده اقدامات لازم را انجام داد.

ثبت و سند

برای ثبت هر رویداد مالی از فرمی استفاده می شود که به آن سند حسابداری گفته می‌شود. در واقع سند حسابداری به عنوان درگاه ورود اطلاعات در سیستم حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
جولای / 20 / 2020 500